בושם נמצא בשימוש האנושות מאז ומעולם.
לאורך השנים, תורת הבושמאות נשמרה בתוך משפחות ממתיקי סוד,
והועברה מדור לדור.
מתוך אינטרס כלכלי, משפחות שמרו את חכמתם כסוד, ואסרו על הפצתו החוצה,
ובכך דאגו להבטחת הכנסה לדורות הבאים
ושמרו על מינימום תחרות בשוק הרוקחות.
(דוגמה מקומית לתופעה מתועדת בגמרא לגבי בית אבטינס אשר היו אחראים להכנת הקטורת למקדש,
במהלך השנים, המשפחה שמרה בסוד את תורת הרוקחות, ונהיתה בעלת מונופול בלעדי על הרקיחה,
כך הם יכלו לגבות סכומים הולכים ועולים על תערובת הקטורת החיונית לעבודת המקדש (פעמיים ביום).
המשפחה הלכה והתעשרה, בעוד העם איבד את הידע המדויק להכנת התערובת.
-אגב, גינו אותם על מעשה זה.)
אנו רואים התנהגות דומה בכל רחבי העולם.
בעולם המערבי, עוד בתחילת המאה ה-20, שמנים אתריים לא היו נגישים לצרכן הקמעונאי.
בשנות ה,70 עם עליית התנועה ההיפית, עלה הצרכנות המערבית של פריטי לבוש שיוצרו בהודו
(ההודים באופן מסורתי מבשמים את אריגיהם בשמן פטשולי, להרחקת מזיקים מהבדים,
הריח נהיה כתעודה מזהה לבגד הודי, ואנשי המערב כה אהבו את הריח, שהם חיפשו אחר המקור.
וכך בעצם, החלו לייבא את השמן האתרי של פטשולי בכמויות הולכות וגדלות, ואט אט, מיצויים נוספים בייצורם של ההודים.)
והללו התחילו להמכר בחנויות טבע, וכך התרחב הצריכה של שמנים אתריים בקרב בני המערב וכן ההיצע לאדם הפרטי.
האינטרנט גם כן שיחק תפקיד משמעותי בפריצת החומות השקופים שעמדו בין תורת הבושמאות לאדם הפשוט.
פתאום ניתן לחלוק ידע בלי מגבלת מקום,
כתבים עתיקים הועלו והפכו לנגישים,
ואנשים מכל קצות תבל יכלו לתקשר אחד עם השניה ולחלוק את חלקיקי המידע שברשותם,
כך נרקם לו מחדש תורה עשירה -עתיקה ועכשווית, של דרכי הלחנת בשמים.
גדל כמות הלומדות את האומנות.
יותר ויותר אנשים שלא התחילו כחלק מהתעשיה, נחשפו אל התחום.
צצו להם בתי בישום נישתיים רבים (בוטיקים המייצרים בשמי אמן בכמויות קטנות)
וכן אנשים שלא נולדו מקורבים אל צלחת התעשיה העולמית, יכלו לבחור ללמוד ולהתמקצע בתחום.
כיום יש רצון הולך וגדל 'לגעת בחומר'
רצון לפגוש בעצמנו במהות הזכה, העוצמתית, אשר מפיחה בכל בושם את יכולת השפעתו על האדם.
אנו מבקשות לפגוש בסוד הזה,
ללמוד את התורה הזו,
ולנסות ולרקוח לעצמנו ריח שיהיה באמת 'שלי'
ריח שייצג אותי,
שיהיה מורכב כולו מרכיבים שאני יודעת לומר את שמותם,
שאני בעצמי בחרתי -מפני שאחד אחד, הם משמחים אותי.
מרוממים את רוחי,
מעניקים לי השראה
וממלאים בשמחה פשוטה.
כמו בכל תחום, המידע הנגיש למתסתקרנת מן המניין ברחבי האינטרנט הוא לעיתים קרובות מטעה,
קיים חוסר בהירות לגבי תהליך תכנון קומפוזיציית הבושם,
היחס הנכון בין התווים השונים,
הדרך להרכיב אקורד ריחני מוצלח, ולשלבו עם אקורדים נוספים,
הטכניקות אשר ייאפשרו לנו לייצר בושם אשר יחזיק על העור לאורך זמן,
ללא שימוש ב'מקבעים' סינטטיים למיניהם.
התנועה בנפשינו, המבקשת ליצור, היא תנועה בריאה ונכונה,
ונגישות המיצויים מאפשרים לכולנו פלטה נרחבת של חומרי גלם,
מהם נוכל לעוף על כנפי הדמיון,
לשבת בשולחן לעת ערב,
להוציא את קופסת השמנים, ולתוך בקבוקים מעוצבים
לטפטף מזה ומזה, טיפות צבעוניות
-כשכל טיפה היא עולם ומלואו -ריח המביא איתו רגש, זכרון, אסוציאציה, השראה
חוויה רבת מימדים.
הכל ארוז כל כך יפה -לתוך בקבוקון קטן,
עם פקק זהוב,
אותו אוכל להתיז על עצמי לפני יציאה מהבית.
להזכיר לעצמי שבאתי מאהבה
ואל אהבה אשוב.
כמה כיף היה לי בחודש האחרון, כשזכיתי ללוות 20 נשים וגברים נוספים
בלימוד אומנות הבושמאות הטבעית.
לשלוח אותם הביתה עם בקבוק פרי מעשה ידיהם,
עם הפורמולה הייחודית שהם הרכיבו לעצמם רשום להם בטבלה מסודרת,
כך שיוכלו לרקוח שוב למילוי חוזר -מתי שיירצו.
הכי 'בושם אישי' שיש.
במהלך החודשיים הקרובים ניתן לקבוע איתי סדנא פרטית ללימוד תורת הבושמאות:
אני זמינה באימייל או בטלפון
0545439543
מברכת אותנו בהשראה, ביצירה וברוממות הרוח
חמלה
נ.ב. -עכשיו שלמדנו על דרכו של הפטשולי לראש דירוג השמנים האהובים על ההיפים של שנות ה70,
הפיכתם של שמנים אתריים כמוצר קבע על מדפי החנויות טבע (שאגב, גם הם נהיו נפוצים בזכות התנועה ההיפית)
אשמח לשמוע ממכן: איזה שמן אתרי הוא האהוב עלייך, ולמה?
כתבי בתגובות למטה
2 תגובות
הפט'ולי אהוב עלי ביותר מכל מה שיש לי בבית… וכמה עולה סדנא פרטית לאמא ובת? (עם ייצור של בקבוק אחד או שניים, ומה ההבדל במחיר?)
איזה רעיון מעולה! יהיה לכן ממש כיף לעשות את זה יחד.
שולחת לך עכשיו הודעה פרטית
יום מעולה